Monday, January 31, 2011

Kek Cokelat

Assalamualaikum..

Siapa kat sini suka masak? Kalau ada masa terluang memang saya suka masak Saya suka tengok-tengok resepi kt internet. Saya cuba-cuba resepi yang baru. Kita juga akan lebih suka memasak kalau ada orang yang menghabiskan apa yang kita masak;-) kalau ada yang puji masakan kita, lagi kita bersemangat nak masak. betul kan, wahai isteri-isteri sekalian..Jadi wahai suami di luar sana, rajin-rajinlah anda puji isteri anda apabila dia sediakan masakan untuk anda. Semangat mereka akan berkobar-kobar untuk memasak kpd anda;-). lebih dia  gembira kalau anda sudi menyinsing lengan tolong dia memasak di dapur. 

Jadi, hari minggu yang lalu, saya dan suami tak kemana-mana, tambah2 sekarang ni musam hujan. Jadi, saya masuk dapur, tengok apa bahan yang ada. apa yang boleh dibuat. cari punya cari, tengok serbuk koko masih berbaki. Jadi saya putuskan untuk buat Kek Cokelat untuk santapan minum petang kami. Tambahan adik ipar pun ada. Bolehla saya menjamu dia sekali.

KEK COKELAT
Sudah tinggal separuh...
Nak resepi? Boleh...

Bahan-bahan:

  1. Tepung gandum 2 cawan
  2. Gula halus 2 cawan
  3. Serbuk koko 2 cawan
  4. Minyak masak 1 cawan
  5. Air panas 1 cawan
  6. Susu pekat 1 tin
  7. Telur 5 biji
  8. Baking powder 1 sudu teh
  9. Serbuk Bikarbonat 1 sudu teh
  10. sedikit esen vanilla
Cara:
Sediakan pengukus. Masukkan tepung gandum, serbuk koko, baking powder dan bikarbonat dalam satu bekas,gaul sebati.  Masukkan gula ditengah2 tepung tadi dan masukkan telur satu persatu. kacau sebati. masukkan susu dan minyak. Kacau. Akhir sekali masukkan air panas. Tuang dalam loyang yang disapu butter. Kukus hingga masak. Lebih kurang satu jam lebih. 

Selamat Mencuba!


2 comments: